TEST – kite Peter Lynn REACTOR ve velikostech 10,8qm a 6,4qm

Prvotní definice: AllRounder kite, který je určen pro všechny, co se chtějí naučit kitovat, zlepšovat se a rychle se učit jízdě. Lehce létá, je dost rychlý při obratech a má progresivní tah.

Reactor01

Peter Lynn stejně jako jiní výrobci se snaží představovat své kity jako AllRounder, tedy pro nejširší skupinu kiterů, kteří chtějí zábavu a seriozního kita.

Týmovým zájmem bylo vyzkoušet tohoto draka na vhodných holandských plážích, na stejných kde trénují piloti z holandské KiteBuggy League. Když foukal slabý vítr a létalo se s draky nad 10m2 vždy byl vidět na obloze mimo jiné i Reactor. Právě proto mě zaujal tento drak, jehož vlastnosti popisuji v následujícím testu.

Měl jsem možnost vyzkoušet draky velikosti 6,4m2 a 10,8m2 s jasnou definicí – určeni pro slabý vítr (low wind draci).

Když vítr nebyl tolik stabilní (při poryvech) a pohyboval se kolem 3 Bft (3,5-5,5 m/s) z důvodu bezpečnosti a komfortu jsem si vzal menšího kita. Základní tah Reactora 10,8m2 byl totiž už značně veliký.

Technická data:

Velikost draka

10,8m2

6,4m2

Projekční plocha

9.25m2

5.6m2

AR

4.5

4.0

Počet komor

28

24

Wing span

697 cm

506 cm

Větrný rozsah (od výrobce)

od 1 do 3-4 Bft

od 2 do 4-5 Bft

Handles

PL 08 Large (37cm)

PL 08 large + jiné (32cm)

Šňůry

25m

25m, 20m

Oba draci mají „dirt out“ (vývod na odtokové hraně na nečistoty), a sběrač šňůr ve vyvázání na suchý zip.

Použitý materiál draka: Mirai

Buggy: Libre Truck, BFL

Váha pilota: 100 kg, druhý pilot 50 kg

Terén: velice jemný písek, pláž s malým přílivem, 2cm jemného nekompaktního písku

 

„Můj první dojem, když jsem tohoto kita dostal do ruky byl: jednoduchost.“

Zkusím popsat mé dojmy z těchto kitů při větru 1 – 4 Bft (1-8 m/s).

Reactor03PL Reactor 10,8m2

Když jsem poprvé zkusil tuto velikost kita při větru 2 Bft, jen tak staticky (bez buggy), zjistil jsem, že bez trapézu to nepůjde. Tato velikost má obrovskou sílu i při tom nejmenším větru.

Když jsem začal létat s touto velikostí byl jsem překvapen jak reaguje na moje podněty. Jak je obvyklé u těchto velikostí, je nutné předpovídat manévry, které chceš udělat (doporučuji pouze pro kitery, kteří mají předchozí zkušenosti s velikostmi 6 – 8 m2, aby nedošlo k nežádoucím situacím).

K rovnoměrné jízdě při váze buggy s pilotem kolem 150 kg jsem potřeboval vítr rychlosti 4-5 uzlů (2-3 m/s, na jemném písku). Pilot, který měl pouze 50kg se dočkal plynulé a pomalé jízdy už při 2-3 uzlech (2 m/s). Vždy jsem použil lajny dlouhé 25m, které byly doporučeny pro použití. Během mého testování jsem měl možnost vše konzultovat s jinými jezdci, kteří jezdili se stejným drakem, ale s kratšími šňůrami. Byli to piloti s menší hmotností a většími technickými dovednostmi a s jinou (higher level) buggynou.

Nejpohodlnější a nejbezpečnější jízdu jsem si užil při rychlosti větru 7-9 uzlů (3,5-5 m/s). Velice důležitou roli pro pohodlnou jízdu zde také hraje velikost vahadel (ruček, handles). Když jsem zkusil velikost menší než PL 08 Large, řízení kita nebylo zcela ideální a tak pohodlné. Při zatáčení kitu jsem potřeboval právě těchto 5-6 cm rozdílu a navíc s krátkými vahadly byl kite přebržděný. Pro můj komfort jsem tedy udělal uzel na předšňůrách nosných lajn. Tím jsem dosáhl snížení vertikálního tahu, vzhledem k menšímu zakřivení vrchlíku (Bernoulliho teorie křídla). Kite samozřejmě měl vertikální tah, ale nebyla to již jeho hlavní povaha. Toto byla jediná úprava, kterou jsem provedl. Handels jsem držel uprostřed a vytvářel tak vhodné zakřivení vrchlíku. Úprava se tedy zdařila a myslím, že jsem měl při slabším větru na spodní hranici větrného rozsahu draka větší úspěch než piloti, kteří tuto úpravu neprovedli.

Při větru kolem 7-9 uzlů (3,5-5 m/s) jsem jsem jezdil draka s nastavením jak přišel od výrobce, bez prodloužení brzd. Stoupání proti větru s tímto kitem je poměrně dobré, ale nedá se samozřejmě srovnávat s „high performance kites“ (závodní race draci).

Při větru 4Bft jsem uznal, že můj bezpečnostní limit je na hranici a taky jiní zkušenější jezdci mi doporučili vzít si menšího draka.

Reactor04PL Reactor 6,4m2

Jsem rád, že se mi dostalo možnosti vyzkoušet kombinaci stejného draka v rozdílných velikostech. Většina mých pocitů je podobných, přesto se pokusím o popsání určitých rozdílností.

Poslušný, stabilní, lehce ovladatelný……takto bych popsal tohoto kita.

Ve větru 4Bft jsem použil tohoto draka s 20m dlouhými šňůrami a užil jsem si progresivní sílu tohoto draka. S použitím menších handles než PL Handels 08 Large jsem neměl problém a drak se ovládal příjemně. Když jsem zkusil zkrátit brzdové lajny, drak byl „přebržděn“. Shledal jsem tedy, že drak je perfektně nastaven již od výrobce. Když jsem použil handles PL Large, upravil jsem (stejně jako u velikosti 10.8) předšňůry a následně jsem si užil poměrně komfortní jízdu i v nárazovém větru 3 – 4 Bft. Také jsem mohl vyzkoušet tuto velikost s 25m dlouhými šňůrami, které umocňují tah a sílu draka, hlavně když jsou poryvy větru. Pozice rukou na handels byla uprostřed, tak abych mohl lehce eliminovat a reagovat na změny síly větru. Kite měl velice dobrou stabilitu a formu, nepamatuji, že by zkolaboval i při nárazech nebo jiných nežádoucích situacích.

V konstantním větru 3 Bft byl kite velice stabilní a lehce ovladatelný i pro méně zkušené piloty nebo piloty s menší hmotností i váhou buggy. Založeno na měření s mým druhým 50kg vážícím pilotem, věřím, že spodní limit pro tuto velikost a druh kita je 6 uzlů (3,3 m/s), obzvláště když je den doprovázen termickými jevy. Rozdílnost v rychlosti a tahu draka závisí na váze pilota s buggynou a především také na terénu kde jezdíte. Schopnost stoupat proti větru je u velikosti 10,8m2 vyšší než u 6,8m2, který má také menší AR (AspectRatio).

Reactor07Reactor06

I když často zmiňuji použití brzd, jejich ovládání není moc náročné a každému se zdravým rozumem tento drak nabídne „nekonečnou session“.

Další dobrá charakteristika u obou velikostí je jejich velká stabilita, minimální tendence kolabovat v komplikovaných situacích a v případě chyby pilota a kolapsu jednoduchý restart draka.

I po velmi intenzivním používání a najetí více jak 800km s tímto kitem (po pláži – vlhko, sůl, písek) byl stav draka perfektní (to mi řekli jiní jezdci od PL Europe). To potvrzuje kvalitu značky PL a excelentní práci designerů a výběru materiálu.

Reactor05

autor testu: YeTim, přeložil: Lafoun