Po 2 letech užívání si služeb draka HQ CrossFire ve velikosti 3,2 m2, jsem měl možnost seznámit se zblízka s druhou generací od CF, ktera se nazývá CrossFire II, v tomto případě ve velikosti 4 m2. Novinka nabízí spoustu vychytávek a vylepšení, která dělají draka ještě zábavnější.

Níže se dozvíte jak celý test probíhal a jaké jsou první dojmy z nového HQ kite Cross Fire II.

Základní údaje (od výrobce):

rozměry 419 x 122 (cm)
plocha 4,0 m2
počet komor 24
aspect ratio (AR) 4,4
lajny 220 / 100 kg
20 m
handels (ručky) XL, délka 38 cm
větrný rozsah 2 – 5 Bft (3 – 10 m/s)

Materiál: 40D Nylon, 42 g/m2

2 Bft – let draka staticky (bodykiting)
3 Bft – Buggy, MTB
4 Bft – Buggy, MTB, skoky
5 Bft – Buggy

 

Buggy: WA-proto (Xenox – 17kg,135 cm zadní osa, standardní kola, www.windaction.com); PL Comp (standart, 140 cm osa)
ATB/MTB: NXT DarkRider (kola 9 palců, 8 kg)
Terén: pláž při odlivu – kompaktní písek

 

Kde začít?
Firma HQ vytáhla další model CF. Modelem CF I zahájili vývojáři z HQ nový pohled na využití jednoho draka s nabídkou 2 stylů pilotáže.

CF II má systém zvaný DTS (direct trim system). Jedna se o modifikaci vyvázání a rozložení váhy na jednotlivé části vrchlíku. Nabízejí se nám 2 styly řízení draka.

Když se podíváme na manuál http://www.powerkites.de/images/stories/manuals/manual_hq-crossfire-ii.pdf na strane 10, objevíme popis dvou dále diskutovaných poloh vyvázání vrchlíku.

CF2_02

 

pozice „basic“:

Drak má dobré letové vlastnosti, má pro CF typický silný tah, zná svůj zenit (12h), ve kterém má taky tah.
Pilotáž v této pozici vyvázání vrchlíku je více méně „Basic“ začátečnická. Lehký dotek na brzdách nám umožňuje vypořádat se s poryvy větru, drak je také daleko příjemnější na celkové ovládání. Každý kdo má nějaké zkušenosti z pilotáží trakčního dvoušňůrového draka by měl CF II v tomto nastavení zvládnout.

Draka s tímto nastavením bych zařadil jako vhodný pro začátečníka se čtyřšňůrovým drakem. S touto konfigurací jsem zkusil i skákat (statika), a můžu potvrdit, že s dostatečným větrem a technikou je to velice zábavný drak.

S využitím této konfigurace jsem jezdil v 4-6 m/s (pomalu ale plynule), počínání draka bych pak hodnotil jako velmi dobré a stabilní.

Na jízdu proti větru potřebuje drak více větru (je třeba brát v úvahu že společná váha s buggy je120kg).

Když jsem jezdil v 6-8 m/s (4 Bft), drak mě skoro vytahoval z buggy přesto že jsem ho měl v pozici na 12-ti hodinách.

Toto nastavení je dobré pro MTB, pro zkušenějšího jezdce se čtyřšňůrákem, který může využít tah draka nahoru.

CF2_01posición „expert“:
Když jsem poprvé létal draka v tomto nastavení v mírném větru (2-4 m/s – 2 Bft), nevěděl jsem co mě čeká. Musel jsem se zamyslet jakého draka to mám v ruce.

– doladit brzdové šňůry na kratší

– uchopit ručky více na středu, abych mohl lépe manipulovat s brzdovými šňůrami

Uvědomil jsem si že mám v rukách draka kterého bych nazval „upper-intermediate“ neboli pro více pokročilé.

Se stejným větrem (4 Bft) byl drak daleko rychlejší, méně poddajný a měl o kousíček menší větrné okno.

Při dalším ježdění jsem si užíval jeho vlastností v jízdě jak proti větru tak po větru a mohu konstatovat, že drak mi nabídl velice kvalitní prožitek z jízdy.

Na můj obvyklý spot málokdy směřuje vítr přesně kolmo na břeh pláže.

Pozor!, kdo je zvyklý na pilotování začátečnických draků, musí být opatrný. V poloze „expert“ je drak daleko náročnější, je potřeba udržet brzdové šňůry po celou dobu zlehýnka napnuté.

Proč? To je fyzika. Jako dobrý příklad lze uvézt křídlo letadla kde pilot ovládá let tím, že změní jakoby zaoblení křídla.

To samé se děje s drakem. V momentě když se přitáhnou brzdy, drak brzdí – logicky.

Buggyna, 4 Bft a ať den nikdy neskončí!
V tomto nastavení drak více méně ztratí vertikální tah a hned po startu je poměrně rychlý. Řízení však nezpůsobuje větší potíže.

Ve větru 8-10 m/s – 5 Bft jsem musel jezdit pozorně, protože pláž se mi vzhledem ke zvyšující se rychlosti mé buggy zmenšovala. Podle mého názoru je tohoto draka a v této síle větru možné v pohodě jezdit, pokud má pilot dostatek místa a má draka ošahaného ve slabším větru.

Drak má tři základní vlastnosti: je pěkný, kvalitně létá a je levný. Dvojí konfigurace draka umožní naučit se pilotáž s brzdama s možností draka lehce a rychle přenastavit.

Vybrané detailnější fotky:

CF2_05CF2_03CF2_04

Otvor na suchý zip (1)
Suchý zip – lines (2)
Handless – ručky (3)

1 – Otvor na vyprázdnění draka od písku. Dále vidím zlepšení ve zpevnění v bodech vývazu (malé bílé půlkruhy).

2 – Stejně jako u CF I je i u CF II zachován suchý zip na přichycení šňůr (viz.obr.). Novinka je číslování šňůr 1 až 4. Zesílení na náběžce (viz.mřížkovaná tkanina vpravo) zůstává (stejně jak u CF I).

3 – Ručky na rozdíl od předešlého modelu (CF I) mají barevné rozlišení (u CF I to byly pouze předlinie), ty jsou u CF II ze silnějšího materiálu než u CF I.

 

CF2_06Doplňky:

Bágl, šňůry (novinka v porovnání s předešlým modelem – šňůry „dyneema“ jsou zavoskované), ručky, parkovací kolík, manuál a CD.

Na fotografii můžeme vidět rozdíl mezi batohama. Nový je ten modrý. Je kompaktnější lépe proveden a dělá ne mě lepší dojem než batoh předešlé verze.

Pro milovníky technických věcí:

CF2_07V porovnání s CF I, drak CF II má jenom 3 řady vývazu: ABC (brzdy zvlašť). Bod napojení brzd na draka není na odtokové hraně, ale je posunutý trochu dovnitř draka; viz detail:

Jako poslední fotku Vám nabízím jednu z průběhu testování. Vděčím za ní kolegům z mého obvyklého spotu, kteří mi pomohli s realizací tohoto testu draka CF II.

 

autor testu: YeTim